Spela golf – lev längre!

Svenska golfare lever längre än svenskar som inte spelar golf. Det visar en studie som publiceras i forskningstidskriften Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. Översätter du detta till medellivslängd kan skillnaden bli så stor som upp till fem år. Bakom studien står en grupp forskare, ledd av professor Anders Ahlbom och Bahman Farahmand vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet. Läs hela rapporten här.

Bruno

Bruno Månsson är 87 år gammal och därmed Bryttsätter GK:s äldsta medlem.

Det finns inget bättre än när dagen kommer då man får åka ut till Bryttsätter och spela golf. Jag försöker att spela två gånger i veckan och det är under dessa timmar när jag är omgiven av den natursköna miljön man verkligen kan koppla bort alla bekymmer och besvär. Sen är även gemenskapen med kamraterna en viktig del av min golf.

Följande text är publicerad av Svenska Golfförbundet:

Golf är friskvård

Golf är roligt och ett ypperligt sätt att förlänga livet genom att förebygga följande riskfaktorer:

Inaktivitet

En fysiskt inaktiv livsstil ökar risken för att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar och därmed en för tidig död. En promenad på 15 kilometer per vecka har visat sig öka livslängden jämfört med människor som går kortare eller är mindre aktiva. Golfare är mycket fysiskt aktiva. Tre golfrundor hos Bryttsätter GK per vecka motsvarar ungefär 9 timmars promenad.

Låg kondition

Människor med låg kondition har högre risk att dö för tidigt jämfört med människor som har hög kondition. Aktiva golfare har vanligen högre kondition än normalt för medelålders och äldre människor. Golf kan öka konditionen hos de med låg kondition. Särskilt äldre spelare kan få en väsentligt förbättrad kondition tack vare golf.

Högt blodtryck

Ett för högt viloblodtryck ökar risken för att utveckla hjärt- kärlsjukdom vid högre ålder. En fysiskt aktiv livsstil bidrar till att minska risken för att få ett åldersrelaterat förhöjt blodtryck. Många medelålders och äldre aktiva golfare har ett lägre viloblodtryck än väntat för sin ålder. Golfare med något förhöjt viloblodtryck kan sänka trycket med regelbundet spel.

Högt kolesterol

Golfare kan minska det totala kolesterolet, minska LDL-kolesterolet (det ”onda” kolesterolet) samt öka det ”goda” HDL-kolesterolet efter fyra månaders aktivt och regelbundet golfspel.

Övervikt

Regelbunden fysisk aktivitet och en välbalanserad kost med lagom energiinnehåll är förutsättningen för att bibehålla vikten. För de som är överviktiga men inte klarar av att gå ned i vikt minskar regelbunden fysik aktivitet ändå risken för att utveckla hjärt- kärlsjukdom. Golf är en lågintensiv motionsform där promenaden bränner lika många kalorier som vid ansträngande joggning. Golfare minskar vikten upp till 15 kilo efter fyra månaders spel. De människor som är normalviktiga från början minskar vanligen ett kilo.

Minskade sjukvårdskostnader

Att människor som är fysiskt aktiva regelbundet har lägre sjukvårdskostnader är bara ytterligare en bonus. Enligt en rapport från Centers for Disease Control and Prevention hade människor, 15 år och äldre, som var regelbundet fysiskt aktiva minst 30 minuter tre gånger i veckan i genomsnitt 30 procent lägre sjukvårdskostnader än fysiskt inaktiva i och med färre vårddagar, färre läkarbesök och färre recept. (30 minuters fysisk aktivitet motsvarar endast cirka en tredjedels niohålsrond på Bryttsätters golfbana!)

Unna dig själv ett hälsosammare liv – börja spela golf!